onsdag 23 december 2009

Sammanfattning 2009

Det börjar bli dags att sammanfatta 2009.... lite vemodigt för det har varit ett spännande år. Lakrits har ju kommit upp i en mer mogen ålder, en ålder som enligt Borderness Nick,s utveckling borde ge ett mognare uppträdande. Jag har förstås noga satt mig in i Nicks utveckling och enligt Ann och Crister kom Nick in för landning straxt efter fyra år och sen vet vi ju vilka framgångar han har haft på tävlingsbanorna. Detta har byggt upp ett hopp om en ljusare framtid hos mej under de år som gått. Blev det så med Lakrits.. nja jag vet inte riktigt, han har mognat och all träning har ju hela tiden gjort att vi gått framåt trots allt. Man fokuserar lätt på problemen och under tiden jag gör det så har det ju blivit ett lydnadschampionat och dessutom lite häng på elitgänget till SM nästa år, vilket var oväntat. Men fria följet är dåligt och får väl återigen vara vinterns fokusering.

Vi har startat fjorton gånger i lydnadsklass elit och på det fått ihop sju första pris, dom första fyra starterna var kanske onödiga med andra pris, ofta nollade vi vittringen och när vittringen funkade så nollade vi något annat, men hela tiden har vi höjt lägsta nivån så på slutet har det gått hyfsat. Då räknar jag inte med Ludvika eftersom det var en lite speciell tävling (inomhushall). Det är då roligare med Nacka BK och de 289 poäng vi fick ihop där, sen är det väldigt kul när det går bra och hela gänget är med och stöttar, jättekul!

Vallningen då? Jo även där har jag väntat på en större mognad hos Lakrits, att han ska ta det lite lugnare och inte vara så explosiv framför allt i starterna och det får jag nog vänta på för han är så i generna bara. Men trots allt har det gått framåt och till slut vågade vi oss på ett vallhundsprov nere i Orrefors. Slutet på oktober, jättebra arrangemang med trevliga får i en fantastisk Smålandsnatur och jag kan knappt fatta det än...Vi klarade det!! riktigt hyfsat dessutom, fjärde plats av tretton, fem klarade av det! Det får vara den största hundhändelsen 2009! för oss.

För Lakrits då? Självklart att han nu är meriterad nog för att bli avelshund, jag är väl lite partisk men även så är han en fantastisk hund, kärnfrisk och med ett temprament som man bara kan drömma om. Dessutom fantastiskt vacker! (fast där får jag nog erkänna att jag är lite subjektiv!) Vi får heller inte glömma vilken fantastisk härstammning han har... Nezzy, Viggo och Christina med Borderness kennel och allt stöd vi fått därifrån, då ska det bli bra!

Så det har varit ett kul år att vara Lakrits husse!!

(om detta känns för skrytigt hoppas jag bli förlåten!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar