måndag 27 augusti 2012

Guinness utan tänder!

Nja, utan huggtänder i alla fall…. Vi var på efterkontroll i fredags för att kolla hur läkningen gått, tio dagar efter tandutdragningen. Jag fick se foton från förra operationen och det var ingen rolig syn, inflammationen hade verkligen blommat ut, varet kom ut på flera ställen så det var i hög tid för operation. Risken är tydligen att tandanlagen skadas på de nya tänderna. En påtaglig risk, hörde om en valp på klubben som fått en tand där pulpan ligger nästan framme och måste skyddas av en plastlagning efter att haft en inflammerad tand. Så vi får väl se, det är ju inget man kan göra nu i alla fall.

Som en test på handlingskraften visade det sig att en av de undre huggtänderna också hade slagits av, med en synlig kanal ner i tanden. Veterinären som just gjort förra operationen reagerade direkt att vi måste få bort tanden. Jag tänkte kanske, trots vad som hänt, att låta tanden vara kvar för det är ju bara någon eller några månader tills den trillar bort av sig självt. Men klokast kanske att ta bort den, inflammationer är inte att läka med.

Så klockan åtta på morgonen idag var det inlämning av dagens operationspatienter, Guinness lika glad som vanligt, han bara måste hälsa på alla. En kattägardam kom faktiskt fram och tackade, Guinness hade gjort henne glad hela dagen tyckte hon.

Nu ringde dom just och talade om att han vaknat, så om några timmar kan jag hämta honom. Nu lät jag tandkirurgen bestämma om att ta bort den sista huggtanden också, den har väl ingen större överlevnadschans som ensam huggtand. Det får räcka nu med veterinärbesök.. dessutom har jag inte råd att hålla på så här! Men personalen tyckte likadant, så dom tog båda nedre huggtänderna.

Mitt fokus ligger tydligen nu på att besöka veterinären… under tiden har Lena Pettersson med Kryddan kämpat på Bruks SM på Axevalla. Nu gick det kanske inte så bra SM tävlingsresultatmässigt, men som jag med min femtioförsta SM placering tycker… man är ju för tusan femtioetta i Sverige och det duger gott åt mig. Jag hoppas Lena tycker så också om sin placering!

Stort grattis till Leif o Kiwi som nu ligger jättefint till i lydnadstoppen inför nästa års Lydnads SM, tre resultat över trehundra poäng! Snyggt jobbat! Kerstin med Vanja har LPII, grattis! Grattis till ett första pris i eliten med Vilja också! Nu är det bara ett kvar till championatet!

Stort grattis till Ann o Ice som nu är uppflyttade till elit spår med Ice! En mycket efterlängtad uppflyttning törs jag nog säja!

Jag hörde också från en säker källa att det är en ny valp på gång till familjen Rosenberg! Grattis till det också! En Kippan valp, ska bli jättekul att följa.

1 kommentar:

  1. Hoppas nu att era "veterinär-äventyr" är avklarade för lång tid framöver...

    SvaraRadera