måndag 6 augusti 2012

Kan valpar vara ledsna?


Guinness har nog fått tokspel… full galopp genom vardagsrummet, in i sovrummet, upp i sängen. Tvärvändning så sängkläderna far, jätteskutt ner, vilt sladdande ut i vardagsrummet igen, anfaller Lakrits genom att springa över honom. Lakrits biter ifrån, full fart upp i soffan så kuddarna far, vild galopp ner igen, trampar på Lakrits, biter Lakrits, munfäktar med Lakrits, Lakrits biter ifrån, Guinness skriker till men tar några varv till, in i sovrummet, upp i sängen....

Jag fångar honom mitt i ett skutt, hjärtat slår, han flåsar och ögonen är alldeles vilda... snälla lugna dig! Lugn... och efter en stund lugnar han sig, jag stryker honom över ryggen och han kommer till ro...

Jag släpper ner honom på golvet och han lommar bort till balkongdörren, kryper ihop och somnar.

Fast det känns inget bra... är han ledsen nu? Han ser ledsen ut, eller ensam kanske? Skulle jag tröstat mer?


Fast sen kommer han och kryper ihop vid mina fötter och somnar om och då känns det mycket bättre.

1 kommentar:

  1. Ingen fara, du gör helt rätt! Blir han sådär galen är han helt enkelt som ett övertrött barn, de kan inte styra sig själva.För allas bästa är det enda rätta att fånga in honom och hjälpa honom till en sovstund. När Nezzy var liten och blev sådär tokig fick jag också fånga in henne i farten, stoppa ner henne i hagen och sedan somnade hon nästan omedelbart.

    SvaraRadera