lördag 10 april 2010

Tävling på Skultuna BK

Vilken dag! När jag gick ut till bilen, hade rastat Lakrits, small det till tvärs över gatan och en lägenhet brann med lågor rätt ut från alla fönster. Det tog väl tio minuter innan brandkåren kom, polisbilar, ambulanser folk rusar till, vilken cirkus. Brandmännen är kolugna, två rökdykare bryter sig in och efter några minuter är det bara en massa rök, jag kan inte annat än bli imponerad över brandgubbarnas insatts. Bara ge sig in i ett eldhav så där. Hoppas ingen var i lägenheten.

Nå lite försenade ger vi oss iväg mot Skultuna, funderar mycket hur jag ska få till en taktik som håller in på planen, få Lakrits koncenterad i fria följet för en gångs skull.

Anmäler oss, får en kram av Susy T, en perfekt start. Men vart tog våren vägen.. svinkall nordanvind och en ganska blöt grusplan (tävlingarna är flyttade till en idrottsplats). Lottning, tolv tävlande kommer och jag får startnummer sex vilket medför platsen ute på kanten, alltid något.

Vi får Leif Hedberg som domare, Inger F har lämnat återbud och två tävlingsledare hjälps åt. När jag står och kollar de första ekipagen så tycker jag att Leif dömmer riktigt bra, framförallt fria följet, inga överbetyg utan alla ligger på en rimlig nivå. Det känns jättebra. Ingen klarar sittet i "gå rutan", så jag bestämmer mig för ett dk där, flera har svårt med rutan också.

När det närmar sig gör jag som jag aldrig vågat förr, jag leker upp Lakrits med kampgrejer allt vad som går (jag får ett våldsamt gnäll förtås) men det får gå. Så han är riktigt taggad och väldigt koncenterad när vi ställer upp. Så börjar fria följet och tävlingsledaren gör ett jättetrevligt program som passar Lakrits (och andra) jättebra, hon varierar jättemycket, en massa svängar med fyra fem steg rakt så sväng eller vändning med bara några lite längre sträckor. Helt perfekt! Det ska jag ta till mig som tävlingsledare!

Nå poängen blev: Sittande i grupp: 10
Platsliggande: 10
Fritt följ: 7,5 (sitter ej vid halt)
Gå ruta: 8,5 (dk sitt)
Inkallande: 8 (ngt långt stå)
Rutan 10 (BRA!)
Apportering 10
Hopp apport 9
Vittring 9
Fjärrdir 10

Summa 294 poäng och med det åkte vi upp till sextioandra plats på dogmatixlistan, häftigt! Dessutom borde vi vara säkra på SM start!! bra att jag redan har tränat på anmälan så kan jag ta ett moment till nu, att komma till kvaldagen!

Så en jättetrevlig dag, träffade trevliga medtävlare och såg lilla Ronja göra debut. Visserligen med några nollor pga av missförstånd (det var kennelmatte som förare) men superbra som första försök i elit. Susy T med Tara bröt och åkte hem efter en misslyckad platsliggning, jättesynd, Tara gillar inte att ligga när det är blött. Sist men inte minst, Annelie från Västerås med en stor schäfer gjorde ett supersnyggt program, verkligen snyggt och vann med 305 poäng, mycket välförtjänt, Lakrits och jag kom tvåa och Anna Jansson trea.

4 kommentarer:

  1. Det gjorde ni bra grabbar. Buster Kerstin och Vilja

    SvaraRadera
  2. SUPERGRATTIS!!

    Åh ,va roligt!!! Nu får du träna på mer än "bara" anmälan.......

    KRAM Susy

    SvaraRadera
  3. Ni var väldigt trevliga att titta på :)

    Lycka Till!!
    Jill "den andra tävlingsledaren"

    SvaraRadera
  4. Ett jättestort GRATTIS till er båda! Vad roligt vi kommer ha på SMét!!!

    SvaraRadera