lördag 31 mars 2012

Tävling i Eskilstuna.....


Vilken dag… snöstorm eller rättare sagt snöslaskstorm på morgonen, nollgradigt och riktigt besvärligt på vägarna, väldigt farligt för dom som bytt till sommardäck.

Idag gällde det Eskilstuna Bk,s tävling, 16 var anmälda, av dom kom tolv trots vädret. Visserligen var det bättre i Eskilstuna, minus två och mycket torrare, Eskilstuna Bk.s planer är riktigt bra trots ett snötäcke. Fast stackars tävlingsledare och domare, en riktigt isande stark vind ute på fältet. Vi som tävlade kunde ju stå i lä trots allt, eller gå in i stugan.

Eskilstuna hade som vanligt ett trevligt banupplägg med minimala transporter, dessutom hjälptes Leif W och Lena A åt som tävlingsledare så det flöt på bra.
Lakrits och jag hade fått startnummer åtta, helt ok för jag kunde kolla många intressanta ekipage, dessutom inifrån stugan med en kaffekopp i handen, toppen! Nina Svartberg gick tidigt och gjorde ett riktigt snyggt program utan missar, att hon skulle komma högt var klart och mycket riktigt så vann hon med höga poäng, säkert efterlängtat eftersom hon, vad jag kan förstå, säkrade SM starten med detta.
Några hundar senare var det dags för Ann med Ice, dom gick som vanligt ett snyggt fritt följ fast med några släpp som man inte brukar se. Sen några missar till i följande moment så dagen vart inte riktigt lyckad för Ann. Men trots allt med lite erfarenhet rikare, att ha två tävlingsledare som inifrån banan kan ge konstruktiv kritik är faktiskt underskattat.

Vi då? Jo väderläget förbättrades stadigt, trean som körde sitt program längre bort på samma plan hade slutat, snön försvann som genom ett trollslag och det blev ganska torrt på planen. Det ska var vinden då men den var nog värst för funktionärerna, Lakrits och jag hade fullt upp med vårt.

Nu fick vi bara ihop 266,5 poäng och med det en fjärde plats, kunde vart bättre men ok då, det får gå.
Fast jag tycker ändå att det var rätt ok, jag upplevde faktiskt att det var ett av de bättre fria följen vi gjort på sista tiden. Han var med och nästan tyst, några pip, i några stycken överdriver han och plogar istället. Vi missade en position i Z:at, tyvärr men han började snörvla som han gör ibland och var inte koncentrerad på vad han skulle göra.

Jag har ju satsat på att höja farten och tyckte faktiskt att det var bättre, tyvärr tyckte inte domaren det, men så är det ibland. Men jag är rätt nöjd och tycker träningen sista tiden gett resultat så vi är nog på rätt väg.

Som vanligt avslutade vi på Mac Donalds och massa eftersnack så en riktigt trevlig dag trots den konstiga "vintermorgonen".


1 kommentar:

  1. Härligt det låter trots väder. Snart hänger jag med också ;-)

    SvaraRadera