lördag 3 mars 2012

Läsa tidningen?

Läsa tidningen?
Känner att jag borde skriva något nytt på bloggen… tiden går fort med ett gammalt inlägg.
Fast det har ju inte hänt något speciellt, träningen rullar på, träningen borde förstås vara mer fokuserad och målinriktad, men så är det, den rullar på. Vi är dock anmälda till några tävlingar framöver, första blir Gävle Bk 17 mars.
Så jag tänkte ta upp något som jag funderat på, kanske helt fel, men inte mindre gnager det lite. Nämligen varför luktar hundar så förtvivlat?
Varför luktar hundar som dom gör på morgonpromenaden? Jovisst, dom ”läser morgontidningen” som man säger lite populärt. Per Jensen skriver i ”Hundens språk och tankar” ”Doftspåren längs en kvällspromenad informerar om vilka andra individer som varit på plats tidigare under dagen. Den kan bära på information om sändarens storlek, ålder och kanske även om hans styrka. När en tik närmar sig löpperioden ändrar sig sammansättningen av urin och andra utsöndringar och informerar traktens alla hanhundar” Liknande förklaringar finns hos andra etologer.
Fast det är här jag undrar…. Man ser ju aldrig att hunden luktar..Ahhh en tik, hon löper.. var är hon? Å så kollar han runt, så är det ju inte utan hunden luktar mer intensivt, skrapar med tassen för att frigöra mer doftämnen. Detta luktande är så intensivt att andra hundar kan passeratät intill utan att väcka något intresse. Jag har aldrig sett att hundarna kopplar luktandet till sin omgivning, enda gången skall det nog vara när tikens lukter sprids med vinden och hanhundarna lockas att följa vittringen långa sträckor, fast då handlar det om luftburen vittring, vilket verkar vara en annan sak. Eller är det så att hundarna lägger all denna luktinformation i sitt minne… ”den här tiken är toppen, jäklar den måste jag komma ihåg” eller?
Så jag undrar? är luktandet ett restbeteende från ett friare liv, en rest från vargtillvaron eller hur fungerar det? När hundarna sökte partners och konkurrerade om födotillgången var det säkert viktigare att ha koll på traktens konkurrenter och partners men i vår värld lever ju knappast några hundar på det sättet och med det har markeringsluktandet mer blivit en ”hobby”. Många hundägare uppmuntrar indirekt dessutom detta, man kan gå och fundera på sitt och även föra långa samtal på mobilen samtidigt som man rastar hunden, mycket praktiskt!
Som sagt, jag bara undrar….

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg, allra helst för oss just nu när Acke är alldeles kollrig pga tikarna hemma som löper om vart annat. Lycka till i Gävle :-)

    SvaraRadera
  2. Jag går och väntar på att Kiwi skall börja nosa intensivare. Då är det löpdags.

    SvaraRadera