söndag 7 november 2010

Föredrag och tävling i Köping

Lördag och ett helt fantastiskt väder, dessutom tävling på Köping Bk, kan det bli bättre? Jo kanske... men det blir bra så här. Fem ekipage kommer till start i eliten, tyvärr fick vi inget PM med dom andra deltagarna utan bara med tider och karta, tyvärr för jag missade att se en Fia Friendshund som jag inte visste var med.

Köping Bk verkar vara en mindre klubb, om man dömer efter klubbhuset, men med stora jättefina planer. Kanske för stora för domaren stod så långt bort att jag inte kunde se betygen på ekipagen innan mig, fast det kanske mest tyder på att jag måste fixa nya glasögon? Jättefint arrangemang med en riktigt bra tävlingsledare och domare.

Sittande i grupp: 10
Platsliggande: 10
Fritt följ: 5 (gnäller, plogar,sitter ej)domaren sa efteråt att han valde mellan noll och fem! Bedrövligt alltså!
Gåruta: 6,5 (steg i stå, missad pos, dk, tränger) Jättesynd, han missar sällan en pos nu för tiden.
Inkallning: 9 (sent läggande)
Rutan: 10
Apportdir: 9 (slarv vid gripande, sitter snett)
Hopp: 7,5 (slår i hindret, sitter snett) Han slog i så det small, skulle kanske tagit högre så han skärper sig.
Vittring: 9 (lätt tugg)
Fjärr: 10

Summa 277 och seger av fem ekipage, ok så här efteråt.

Efter tävlingen var känslan mer surt eftersom han tappade onödiga poäng på hopp och gårutan. Pipandet på fria följet är ju ett större och mer känt problem som jag måste få stopp på, hur det nu ska gå till. En tröst är att det bara är i ff han låter.

Nu faller det sig också så att ett ljus finns i pipmörkret!! Redan på torsdagen åkte jag ner till Leif W och våldgästade fam. Wärme, eget hus och mat och frukost ordnat i två dar.. funderar att flytta dit för gott! sån service har jag inte hemma. Dessutom står sex får parkerade utanför huset, bara att skicka iväg Lakrits!

Så på torsdagskvällen drog vi ner till Himmeta hembygdsgård utanför Köping där Maria Hagström ordnat en föreläsning "Hundar som låter" av och med Anna Haeggblom Bjellå. 55 st kom så det var rätt välbesökt trots läget miltals ute i mörkret någonstans.

Man är ju lite skeptisk så där automatiskt mot nyheter och folk som tror sig kunna fixa saker, men jag gav mig totalt, för här var det tillbaka till grunderna inom hundträning, jätteskönt.

Grundtemat var att ta tag i problemet direkt, fullt fokus på problemet och med nolltolerans! Så en mycket givande kväll.

Fredagen med vår traditionella fredagsvallning, ett fm pass sen in till Eskilstuna Bk för ett lydnadspass. Jag kan rekomendera EBK, jättetrevligt där alltid trevliga människor att fika med och inte minst kan man se Lena A med sina duktiga hundar träna på planerna. Lena har en ung ny hund under träning, ett "problem" hon har är att hunden springer och ställer sig i rutan om inget händer. Jag tror många skulle vilja ha det problemet...

Sen träning på långa hämt på em tills det börjar skymma, gissa om hundarna sover bra efter en sådan dag.

5 kommentarer:

  1. Problem är till för att lösas, Grattis till tävlingen kul att ni är i gång igen!
    Lena/Atlas

    SvaraRadera
  2. Kul att ni är på banan igen, och fullt på gruppmomenten är ju kanon!!

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat grabbar.

    SvaraRadera
  4. Kul att läsa! Gläds åt full poäng i gruppmomenten! Hmmm kommentarerna på ditt fria följ är exakt samma som jag får med Imma :-( (betyget också) Hoppas vi ses snart!
    Kram Susy

    SvaraRadera
  5. Grattis till jättefina betyg - på de flesta moment. Jag säger bara RUTAN och blir grön av avund.

    Fullt hus på en föreläsning om gnällig hund visar ju också att du inte är ensam om problemet - om det nu är någon tröst - och du har ju bara på ett moment så det där fixar du lätt till Nacka Cup - nu när du vet hur du ska göra.

    I den lervällingen är Lakrits alltid grymt bra. Han har verkligen fattat vad ett ordentligt prisbord betyder och ger järnet. Om inte biljetterna är slutsålda kommer jag dit och kikar, samt hjälper till när priserna ska transporteras till bilen.

    SvaraRadera