söndag 24 oktober 2010

Vallning, spårläggning och söktävling...

Grattis Jeanette o Zita till lydnadschampionatet!! Bra jobbat.

Förutom vallningen i fredags har helgen gått åt till att hjälpa till och kolla på andras prestationer.

Vallning med Leif W på fredagen i nysnö, riktigt bra faktiskt, snön föll på otjälad mark så det var mjukt och ingen risk för halka, bra för fåren. I övrigt som vanligt, vi övade lite längre hämt och även lite dolda hämt, jättebra. Det känns som Lakrits är tillbaka som innan det långa uppehållet och fungerar riktigt bra.

Lördagen gick åt till spårsnittsling, hade lovat att hjälpa till inför kommande helgs KM i bruks på klubben. Vi ska ju inte vara med där men tog chansen till en skogspromenad. Nu hade ju nysnön lagt sig som ett blött täcke över spårmarken, dessutom blev jag tilldelad ett granområde som var nästan ogenomträngligt i vissa stycken.. halva sträckan eller så. Stackars den som får det spåret, jag kommer att bli imponerad iallafall. Fast å andra sidan ska jag gå ut spåret på morgonen så klarar jag det igen ska väl en hund klara det!

Fast Lakrits älskar spårläggning.. som han ränner runt och vilket spring. Skulle vara kul att veta hur långt han springer under mina 1,5 km, bra många gånger längre iallafall.

Sen körde vi igenom vår vanliga lydnadsträning nere på klubben så Lakrits var bra trött sen.

På söndagen fick jag möjlighet att se söktävlingar där Leif W hade kommit med från en reservplats... men hela morgonen regnade det rätt rejält så jag lade ner skogsdelen. Snö slask, regn och ett par plusgrader, näee jag koncentrerade mig på klubbdelen, mycket kunde följas innifrån klubbhuset med en kopp kaffe.

Såg platsliggningen för elit och högre, två schäfrar gick upp men Kiwi låg jättefint trots snöslasket. Fast sen sprack det för mig, lägre klassen behövde en skytt och då ställer man upp förstås. Efter att det uppdraget var avklarat inklusive budföringen så kom jag tillbaka till elitplanen precis lagom för att se Kiwi göra ett perfekt hopp och klara stegen med bra betyg. Så det är typiskt, hade avsatt hela dagen för att se söket men såg några moment bara.

Kiwi då? dom kom tvåa av sex ekipage med inte så höga betyg. Sökmomentet hade gått jättebra och ett uppletande som kanske var lite sämre... men att kissa framför domarna är inte helt lyckat och det höjer inte betyget direkt.

Tog sen chansen att bli kommenderad så Leif och jag körde ett kort pass efteråt, lite intressant att Lakrits pip gick att styra med Leifs röststyrka, hård kommenderingsröst.. mycket pip och när han sänkte tonen.. inget pip. Tål att tänka på i den fortsatta träningen.

3 kommentarer:

  1. Men då...det är ju skogsarbetet som är roligt att se! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Leif för gratulationerna!! :-)

    Håller med föregående talare, det är ju skogsarbetet som är spännande. Lydnaden kan du ju kika på närsomhelst.

    Kanske ska vara glad att jag inte är med på KMet i år då. Befinner mig i Bergen på släktbesök, ska bli väldigt trevligt.

    Vår tävlingssäsong är annars slut. Nu slipar vi på Brukslydnaden och specialmomenten till vårens starter.

    Blir det några starter för dig framöver? Vintertid i ridhus kanske?

    SvaraRadera
  3. Hej Leif.

    En intensiv helg för att andra ska få det bra, ser jag. Stort tack för att du tar ansvar för KM. Höll i elitspåren förra året så jag vet vad detta innebär i tid och energi.

    Och det verkar bli tufft på lördag: 1,5 kilometer genom tät granskog blir något att bita i för Mizty och mig.

    Uppskattar också att du uppdaterar din blogg så regelbundet. Rolig läsning. Har lite dåligt samvete för min egen men min pappa gick bort och jag har prioriterat annat.

    Må väl, Benny

    SvaraRadera