onsdag 23 juni 2010

SM 2010 i Karlstad, lång version

Lite omtumlande känns det allt, en lång helg med mycket intryck. På SM 2008 på Öland försökte jag trösta en olycklig deltagare som kom långt ner i kvalet, jag menade verkligen vad jag tyckte, att komma på femtionde plats är inte dåligt, femtionde hund i Sverige för tusan!

Nu kom jag på femtiofjärde plats under lördagens kval av sextio deltagare och tycker själv att det inte är så kul att komma långt ner i kvalresultatlistan, visst det är häftigt att komma till SM men det är femtiotre stycken som är bättre! Men visst.. vi är femtiofjärde hund i Sverige 2010!

Betygen blev:

Sittande i grupp: 0 (det var ett och ett halvt år sen sist han lade sig sist)

Platsliggning: 8 (dubbelkommando på läggandet)

Fritt följ: 0 (katastrof, men gudars vilken hård bedömning. Dessutom nästan fem minuter långt!)

Gåruta: 7,75 (rätt ok ändå)

Inkallande med ställande och läggande: 8,25 ( steg, nosar, avstannande)

Rutan: 10 ( duktiga Lakrits!)

Apportering med dirigering: 8 (vägval, lätt nosning, stannar själv vid kon)

Apportering metall o hopp över hinder: 9,5 (upptag, avslut)

Vittringsprov: 6,5 (nosar, stannar upp, tugg, avslut, omtag)

Fjärr: 7,25 (nosar, sitter ej helt upp, rör sig något framåt)

Så hur ser vi på detta... Lakrits är rätt nöjd tror jag, men jag? Sittandet i grupp mest surt, han brukar sitta. Här kommer detta OM. Om vi fått trettio poäng till hade vi kommit på trettionde plats! trots nollan på fria följet! Men så är det inte, vi har inte dessa poäng.

Vittringen och fjärren kan han bättre men ok, det är SM trots allt! resten är Lakrits vanliga poäng ungefär så man får vara nöjd. Men tior från båda domarna på rutan var häftigt! Jag tror inte det var så många som fick det denna dag.

Fria följet var helknäppt, vilka dåliga betyg de flesta fick... riktigt duktiga var nere på sju och en halv! Jag tror att det var ett fåtal nior på hela dagen! Det kändes först som totalförnedring att gå in men med Christinas stöd var det bara att testa, för tusan! Visserligen satt alla i landslaget, talanggruppen, Kent Svartberg mm mm dessutom de som inte kom med, reserver och alla andra och tittade på oss. Men jag tyckte det kändes rätt bra trots allt, han plogade, satt snett men han var med iallafall. Tyvärr trampade jag honom på tassen så han skällde till, dessutom gnällde han en del. Men ändå.. för mej gick han riktigt bra!!

Fast så var det dessa två betygsnollor som kom upp, tusan också men vi var igång trots allt och resten kändes som en vanlig tävling och det var kul faktiskt, jag tror Lakrits var rätt nöjd med sin prestation... men roligast var nog bollen efteråt.

Leif o Kiwi och Christina med Miloo gick jättebra och placerade sig ungefär efter kvalresultatet, 29 och 21:a.

Jättekul att träffa dom man känner kring banan, Dessutom var Ann och Christer och Elsa och Anna där och hejade på, jättetrevligt!

2 kommentarer: