söndag 14 oktober 2012

Tävling på Haninge Bk

Nu har vi nog kommit fram till en brytpunkt…. Idag var det tävling på Haninge Bk, mycket trevligt med det vanliga Haningegänget på plats som funktionärer och med sju medtävlare samt ett hyfsat väder, någon regnskur men i stort ok.

Träningen under veckan kändes väl inte så där jättetoppen, lite vimsigt med vittringen, slarvigt med Z:at och dålig inkallning men framförallt pipigt och gnälligt under fria följet (under kommendering). Jag testade några gånger med min form av ”omvänt lockande” tänkte att han skulle glömma gnället om det fanns godis framför nosen… kanske inte så begåvat men måste prova. Första gången ok men sen inget vidare, svårt dessutom att få det att leda fram till tävlingssituationen.

Så vad göra? Några tillfällen tidigare hade jag tyckt att det fungerade bra att kunna träna på de tidigare tävlandes kommendering, dessutom att köra ganska mycket på uppvärmningen, så att själva tävlingen blir en del av träningspasset så att säga, helst att fria följet fortsätter in på planen. Det var planen för dagen… om det fungerade? Inte en sekund, vi kom in och kontakten var noll…. Trots att det knappt kan kallas fritt följ lyckades han gnälla och nästan skälla. Så jag bröt fria följet och gick direkt till Z:at, resten gick så där, fram till vittringen som han brände på rent jäkelskap (tror jag), han flyttade alla pinnarna innan han tog den rätta och kom in. Fjärren sen jättedålig. Så ett tredje pris med 218 poäng. Hurra!!!

En fördel var ju ändå att jag hade bra ”bollplank” att snacka lösningar med, flera personer vars kunskap jag värderar högt kunde se eländet och bilda sig en uppfattning. Inte för att något nytt kom fram direkt men det är bra tror jag att få prata runt problemet.

Men på något sätt känns det ganska befriande, vi har kommit till en punkt att vi måste utvärdera fortsättningen, något radikalt måste in. För hur det än är, så här går ju inte att fortsätta.

Nu får det väl bli en tid av (återigen) problemlösning, funderande och deppande, men sen! Nåja vi får se.

2 kommentarer:

  1. Kämpa på! Jag tror att det kommer att vända snart för er för du är så envis och ger inte upp i första taget! Själv är jag i en period då jag varken hinner eller orkar träna så mycket att det finns någon möjlighet att komma framåt.Jag tävlar idag men har svårt att känna någon entusiasm Så det får bli sista tävlingen för en tid.Vill backa kanske mest med Vilja och träna moment för moment. Kanske även träna mer vid TV:n som vi gjorde mycket när hon var liten. Vi ses kanske någon söndag framöver för det har ju inte blivit mycket av träningen på Hölö heller..

    SvaraRadera
  2. Acke har också haft en tendens att "gnissla" under fria följet. Jag upplever det mest som om han tycker att det är svårt och en kravfylld situation. Idag tävlade vi och fick 10/8 på linförigheten, avdraget var inte pga ljud han var helt tyst. Jag berättar gärna hur vi har gjort. Ge inte upp

    SvaraRadera