tisdag 9 oktober 2012

Lakrits pip och gnäll .....igen!

Att man inte ledsnar, återigen detta pipande och gnäll problem… Talade med kennelmatte Christina häromdagen och känner väl att vi pratar förbi varandra, vi menar olika saker med belöning och belöningsfrekvens eller vi tror att vi menar olika saker. Lite komplicerat men det är klart, hade jag gjort rätt från början hade det säkert blivit bättre.
Jag har de senaste åren varit rätt övertygad att pipet och gnället från Lakrits har varit för att påverka mig, ”husse nu är det dags för belöning”…”nu då” ”kom igen”. Detta ihop med det att jag kan uppleva att Lakrits tar för sig mer bland folk, han känner nog att man inte har samma fokus på honom. För det är ju ungefär samma förhållande på tävlingsplanen med domare och tävlingsledare.

Sen har jag försökt ha en väldigt variabel belöningsfrekvens, mycket klicker och godis i grundinlärningen som jag verkligen försökt få att övergå till en variabel belöning, vilket för mig är att ibland belöna på detaljnivå, d.v.s. väldigt tätt och sen övergå till moment, åter till detaljer, hela kedjor, moment för att köra en hel tävling, tillbaka till detaljer, hela tiden med tanken att han skall vara van vid att belöning alltid kommer men inte när. Ändå, trots att jag periodvis skrivit upp var vi befinner oss i belöningsfasen så har jag nog som så många fastnat på detaljnivå. Jag oftast också hållit mig till godis, kast och kampsaker har dragit upp honom för mycket, jag har i alla fall inte klarat av det.

Mest ångrar min dåliga belöningsplacering, nu inser jag vikten av belöningsplacering, vikten att bygga ett värde vid mig själv, koner å så. Jag har alltid avslutat passen med kastlek av bollar typ. Dels har det gett vallningsbeteende inför avslutningen men också att Lakrits har blivit utåtagerande, som om det behövts? Kanske har det hjälpt att få honom att springa utåt med den fart han har men det kanske gått ändå.

Knepigt detta, varför då pip och gnäll just i fria följet? Han har väl i ärlighetens namn haft tendenser till pip i starter, men det har räckt med någon tillsägelse eller omstart så var det borta. Så vad beror det på? Som sagt för att påverka mig? Eller är det bara frustration? Fungerar bara variabel belöning i mitt huvud? I Lakrits huvud finns kanske antingen belöning av att springa eller apportera eller massor av godis hela tiden annars kan det vara.

Fast tänker man tillbaka så har ju Christina rätt också, även om det tar emot att säga det, jag kan ju se ekipage trava på med ett rätt taskigt fritt följ, långa sträckor med dålig position och utan belöning, utan glädje… kan det vara roten till problemet? Har jag gått så? Hmm…

Fortsättning följer….

1 kommentar:

  1. Svårt problem det där med ljud! Jag håller tummarna för att ni hittar en lösning!

    SvaraRadera