fredag 22 juni 2012

Lite SM statistik..


Jag har i efterdyningarna av SM försökt komma in i vanliga träningen igen och det går väl så där. Jag har lite svårt att släppa att vi nollade fjärren, så onödigt.

Utöver detta har jag kikat lite på statistiken kring kvaldagen och finalen, man säger ju att det är ”bara” BC som kommer dit och att det är ”jättekul” att andra raser är med i toppen.. men hur var det?

I finalen var det femton hundar som tävlade, de femton som fick till det bäst under kvaldagen, dom fick dessutom ta med sig sina poäng från kvalet.

Av dessa femton var det elva BC, lika med 73% och fyra andra hundar (fyra raser), 27%.

Under kvalet var det av sextio hundar 62% BC resp 38% (tolv raser). Lite intressant, ju svårare ju fler BC.

Jag tyckte så där subjektivt att det såg ut att vara fler män än vanligt som tävlade kvalet, hur var det med det? I kvalet var det 87 % kvinnor och 13 % män, känns som bättre än normalt på tävlingar. Fast sen i finalen gick det åt fel håll (ur jämställdhetssynpunkt) 93 % kvinnor och 7 % män (man).

En intressant sak kunde vara åldersfördelningen av de tävlande, men det kan inte bli till min fördel så det lägger jag ner.

Men åldersfördelningen av hundar då? 50 % av finalhundarna var sex och sju år, ingen äldre men två var så pass unga som tre år.

Men en intressant sak kan ju vara tik eller hane? Jag har fått för mig att tikar är lite "lättare", att dom vill ”vara till lags” lite mer, hanarna är mer utåtriktade och svårare, men starkare kanske, vad vet jag.

I finalen var det tio tikar lika med 67 % och fem hanar, 33 %. Däremot en hane som vann SM med en tik på andra och en hane på tredje plats. Intressant.

Helt klart att BC är helt outstanding som ras, ingen annan ras har så många deltagande hundar, som mest Golden med fem stycken följt av Kelpie och Tollare med tre var i kvalet.

Fast förstås, det var ju en av de andra raserna som vann, en Working Kelpie...Grattis Maria Brandel med sin Ylle!

1 kommentar:

  1. Håller med dig, ovanligt många män i år som deltog!

    Ni gjorde ett jättefint jobb på SM, synd som sagt med nollan på fjärren men det är alltid lätt att vara efterklok!

    SvaraRadera