söndag 17 juni 2012

51:a lydnadshund SM 2012



Nu är det över, ett till SM avklarat. Först måste jag gratulera Maria Brandel med Ylle som försvarade SM guldet från i fjol på ett strålande sätt! Fantastisk fint gjort.

Av Bordernesshundar kom Ann med Ice bäst med en 26:e plats, också det fantastiskt fint resultat med den press som SM innebär. Leif med Kiwi tog en 39:e plats och Lakrits fixade en 51:e plats.

Lakrits och jag fick startnummer 36 vilket gav en starttid vid fjortontiden, lång väntan blir det, vi hade gruppmomenten vid sju på morgonen. Sista hund gick vid femtiden tror jag.

Vi fick:

Platsliggande: 8, 8 (Sakta ner, extra kommando upp)

Sittande i grupp: 10, 9,5 (Ändrar ställning)

Fritt följ: 5, 5 (pos före, sent sättande, pendlar, växlar pos. Släpper

vid sidoförflyttn. Extra kommando, yvig, tränger)

Z:  8, 8,5 (pos före, nosar,växlar pos.långt fram)

Rutan:  8, 8 (tvekan, nosar)

Vittring:  7, 6,5 (flyttar föremål, föraren tar pinne väl hastigt, tugg)

Fjärrdir:  0 0 (missar stå skylten, flyttar framåt)

Inkallande:  7, 7,5 (för många steg vid stå skylt)

Dir app: 8, 8,5 (tempo till kon, avslut)

Hoppapp: 8, 7,5 (slarvigt upptag, bättre avslut önskas, ojämt tempo)

Summa: 214,5 poäng. Fast mest nöjd är jag att få femmorna på fria följet, 7,5 var standardresultat tror jag, så skalan var nerflyttad, kanske att någon fick en nia. Mest missbelåten var jag över nollorna på fjärren. Fjärren är ju normalt rätt säkert men jag blev överrumplad att skylten var så långt åt sidan. Efteråt förstår jag att man måste memorera skiftena så att man har fokus på hunden.

Men i det hela så var det helt ok, vi är 51:a lydnadshund i Sverige 2012 och det kan ingen ta i från oss!

2 kommentarer:

  1. 51:a i Sverige är verkligen inte dåligt, det ska du vara stolt över :)

    SvaraRadera
  2. Som sagt.... det är få som kommer dit :-) Bra jobbat

    SvaraRadera