onsdag 30 maj 2012

Valpbesök


Det känns lite avslaget får jag lov att säga…. Det hade varit roligare med bra resultat från Sörmlands DM, 219,5 poäng är inte bra, det är till och med för lågt för att få svagheter belysta… det är ett riktigt s…tresultat om jag får säga det. Dessutom skulle det vara bra att veta varför, av sju SM hundar var det väl bara en som gjorde ett hyffsat resultat, så många bra hundar gjorde dåliga resultat, det måste finnas någon förklaring…. Men vad?

De tuffa, Ann med Ice och Leif med Kiwi kastar sig ut i hetluften igen helgen efter, tre dagars stortävlingar i Bro Håbo med massor av tävlande, alldeles för vågat tycker jag, men man kan ju se det som en bra test och för att få lärdomar inför SM. Fast jag lutar åt att det är en bra åsikt om det går bra… och mindre lyckat om det går dåligt, visst får man insikt om svagheter men klarar man det mentalt så här nära? Jag vill nog ha positiva vibrationer så här nära får jag lov att säga, men det är min åsikt och som sagt de är tuffa dessa två ekipage, och som dom säger ”det som inte dödar det härdar”. Nu blev resultat från tävlingarna blandat så vi får hoppas lärdomarna blir bra.

Lakrits och jag åkte till Gävle och hälsade på valparna, G-kullen istället, fyra veckor gamla och precis uppe på benen, korta stunder sen ville dom sova eller äta. Jättespännande att veta att en ska dela vårt liv snart.

Fast den stora behållningen, det som var riktigt häftigt var att träffa några ur fjolårskullen. För det är ju ett fantastiskt fint läge som valpköpare, det är samma tik och hane till denna kull, min kull. Hur ofta händer det? Så H-kullen som är 18 månader nu och som snart skall göra sitt MH, flera av dom är ute på tävlingsbanorna.

Hur är dom då? Hanni som är kvar hos Christina och Halvan (Chip) var med på Gävle Bk för ett träningspass och jag blev verkligen imponerad, vilken fart, vilket lugn och jättesociala. Precis så sociala som en Borderness hund kan vara, inomhus är Hanni hur lugn som helst, lite av samma resning och integretet som Lakrits har.. eller kanske som alla BC har? Ute i träning, jätttesnabb med fina moment, de moment som är tränade. Halvan som har LpI och skall starta tvåan, var lika fin med massor av livsglädje på plan. Underbart.
Fast jag vågar inte ta ut för mycket, kan man se G-kullen som en fortsättning på H-kullen? Jag kan för lite genetik för att tro och hoppas för mycket, dessutom är de flesta valparna egna individer utan någon garanti, vi får se.

1 kommentar: