måndag 14 maj 2012

Tävlingar på Hölö Mörkö Bk


Den här helgen blev det vila för Lakrits, så mycket vila det blir att sitta i bilen en hel dag när husse leker tävlingsledare hela söndagen. Hölö Mörkö Bk hade lydnadstävling, klass I till III, med 20 deltagare totalt. Kanske inte så jättemånga men bl.a. antalet gör att det blir en trevlig atmosfär, Hölö är ju litet och nära så det blir en trevlig stämning tycker iallafall jag.

Det blev nog en av de bästa klass 1 tävlingarna som jag sett, alla hundarna låg jättefint på platsligningen t.ex. Vi fick också en av distriktets bästa domare till tävlingarna, kunnig, jämn och konsekvent. Dessutom inga överpoäng utan man får vad man ska ha, sen gör det inte saken sämre att han sprider trivsel och med det trygghet bland de tävlande, jätteviktigt, framför allt i lägre klasserna.

Kerstin som övergett sin elithund Vilja för dagen gjorde sitt första framträdande med sin nya BC, Lizzroys Vanja, 1,5 år gammal , en tik med hög charmfaktor. Om jag får ha en åsikt så var hon lite låg kanske, hon kände väl trycket av denna stora dag, debut i skarpt läge, dessutom med kennelmatte och stor uppslutning av ”kennelgroupies” som åskådare.

Kerstin och Vanja gjorde ett mycket godkänt program, kom också på tredje plats med 178,5 poäng! Inte illa alls. Annars blev jag riktigt förtjust i hunden som vann, en korthårscollie som också gjorde debut, debut på lydnadsplan också för matte, om jag uppfattade rätt. Att debutera i lydnadsklass och slå till med 184,5 poäng är stort. Matte var rätt nöjd tyckte jag mig förstå! Hörde något om att det säkert skulle bli fler starter snart.

Klass två var mer normal med någon hund som gick upp, sju deltagare. Däremot klass tre var häftig, en Bullterrier vann med hela 293 poäng, verkligen snyggt. Klass tre är svår, 293 poäng, framför allt med denna domare, det är högsta kvalité.

Så gick den helgen, nu är det bara att träna för DM som går på torsdag. Detta DM i Sörmlandsdistriktet blir verkligen högvärdigt, 15 hundar och jag tror att sju av dom ska vara med på årets SM, rätt häftigt! Ska bli jättekul.

2 kommentarer:

  1. En dag att minnas.Domaren, tävlingsledaren, den rara damen i köket och inte att förglömma Sara. Ni lyckades med väder och allt. Mycket tack. Vi återkommer!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina fina ord om Nova (korthårscollien) som vann i lydnadsklass 1. Jag är säker på att ert trevliga bemötande på plan hjälpte oss fram till resultatet. Stort tack för en härlig dag!!

    SvaraRadera